Sporočila in odgovori medijem - 2018

Obvestilo za javnost

Uporaba plačilnih kartic na počitnicah v tujini

 

Še posebej v obdobju počitnic želimo stranke bank in hranilnic opozoriti na pravila o priporočenem ravnanju s plačilnimi karticami (bodisi, da so izdane v fizični obliki in/ali digitalizirano na strankino mobilno napravo) ter o uporabi POS terminalov in bankomatov. Ker se v tem času mnogo Slovencev odpravi na dopust na Hrvaško in se pojavi več vprašanj v zvezi z uporabo plačilnih kartic in gotovine, v nadaljevanju navajamo nekaj osnovnih nasvetov.

Menjava evrov v kune: Ker so menjalni tečaji v menjalnicah in bankah na Hrvaškem različni, strankam bank in hranilnic priporočamo, da se pred menjavo gotovine pozanimate o veljavnih tečajih. Svetujemo uporabo plačilnih kartic na mestih, kjer se tuja valuta v evro preračuna po menjalnih tečajih kartičnih sistemov Mastercard in Visa. Ti tečaji so praviloma ugodnejši kot tečaji bank in menjalnic. Tečaji mednarodnih kartičnih sistemov so objavljeni na naslednjih povezavah:

Menjava evrov v kune v menjalnicah ob meji: Velja enako kot navedeno zgoraj; predhodno je potrebno preveriti veljavne tečaje.

Dvigovanje kun na bankomatu na Hrvaškem: Bankomat v tujini pred dvigom gotovine vedno ponudi dve možnosti in sicer dvig s konverzijo ali dvig gotovine v lokalni valuti. V primeru, da izberete dvig s konverzijo, bo pri preračunu v evre uporabljen tečaj lokalne banke, ki je lastnica bankomata. V primeru, da izberete dvig v lokalni valuti, bo preračun v evre izveden po tečajih mednarodnih kartičnih sistemov, ki so ugodnejši kot tečaji lokalnih bank. Zato imetnikom kartic svetujemo, da izberete dvig v lokalni valuti brez konverzije.

Plačilo s kartico na prodajnem mestu: Če na POS terminalu za plačilo blaga ali storitev izberete možnost plačila v lokalni valuti, se bo preračun v evre izvedel po tečaju mednarodnih kartičnih sistemov. V primeru, da boste izbrali možnost plačila s konverzijo, bo preračun izveden po tečaju lokalne banke - lastnice prodajnega mesta. Svetujemo torej enako kot pri dvigu gotovine na bankomatu in sicer, izbiro plačila v lokalni valuti (brez konverzije).

Koliko gotovine vzeti s seboj na dopust: Poleg uporabe kartice strankam bank in hranilnic svetujemo, da na pot vzamete s seboj tudi nekaj gotovine. Za tiste, ki potujete daleč in za dlje časa, velja iz varnostnih razlogov razmisliti tudi o uporabi dveh mednarodnih kartic.

Če potujete v druge države, kjer valuta ni evro: Zgoraj opisani primeri veljajo za vse tuje države, kjer valuta ni evro. Na splošno velja:

  1. Pred odhodom na počitnice preverite veljavnost svojih plačilnih kartic in višino razpoložljivega limita porabe. Limit porabe na vaši plačilni kartici predstavlja razpoložljivo stanje na kartičnem računu, ki ga lahko mesečno izkoristite za nakupe ali dvige gotovine. Če odhajate na daljši oddih ali potovanje v tujino, lahko limit v poslovalnicah bank in hranilnic ali z oddajo vloge preko spletne banke začasno povišate.
     
  2. S seboj ne nosite večjih zneskov gotovine. Z vašo kartico osebnega računa (debetna kartica Visa/ Visa Electron, Maestro kartica, MasterCard debetna kartica) lahko gotovino ob nizkem znesku provizije dvigujete na številnih bankomatih po vsem svetu. Za plačilo na skoraj 30 milijonih prodajnih mestih lahko uporabljajte vsaj eno od kartic z odloženim plačilom Mastercard ali Visa. Obe kartici lahko uporabite tudi za dvig gotovine, zaradi višjih provizij pa svetujemo, da to storite le izjemoma.
     
  3. Za koristno se lahko izkaže tudi, če na pot ob kartici osebnega računa vzamemo kartice obeh mednarodnih kartičnih sistemov;  Mastercard in Visa. Razširjenost kartic enega ali drugega mednarodnega kartičnega sistema je po svetu različna. Tudi z vidika varnosti je smiselno znesek, ki ga lahko porabite v okviru svojih zmožnosti, porazdeliti na dve kartici. Ob morebitni izgubi, kraji ali zlorabi ene kartice boste še vedno lahko razpolagali z drugo mednarodno plačilno kartico.
     
  4. Za dodatno varnost svojih kartic lahko poskrbite z naročilom na varnostno SMS-sporočilo. Pomeni, da boste v primeru izgube, kraje ali zlorabe kartice na telefon takoj prejeli obvestilo, da se z vašo kartico dogaja nekaj nenavadnega. V takšnem primeru takoj pokličite na telefonsko številko, ki je navedena na vaši kartici in je dostopna 24 ur na dan in 365 dni v letu. Najbolje je, da si telefonsko številko zapišete oziroma si jo skušate zapomniti.
     
  5. Za primer izgube ali kraje kartice je možno skleniti dodatno zavarovanje.

Predlagamo, da se za varno uporabo plačilnih kartic dodatno seznanite še z temeljnimi pravili, ki so objavljena na spletni strani Združenja bank Slovenije na naslovu http://www.zbs-giz.si/system/file.asp?FileId=10995.
 

Združenje bank Slovenije

Ljubljana, 29. junij 2018

 

Priloga: Temeljna pravila varne uporabe plačilnih kartic

Nazaj