Raziskavo je izvedla agencija Ninamedia izvedli med 14 in 19. novembrom 2019. Zbiranje podatkov je potekalo v kombinaciji telefonskega (CATI) in spletnega (CAWI) anketiranja, pri čemer spletni del predstavlja dopolnitev osnovnemu telefonskemu vzorcu. Skupna velikost vzorca je n=705.
Vprašanje: Ste seznanjeni z regulatornimi ukrepi Banke Slovenije, s katerimi so se od 1. novembra dalje zaostrili pogoji za pridobitev potrošniškega in stanovanjskega kredita pri bankah, ki poslujejo v Sloveniji?
Večina anketiranih (83,7 %) je seznanjenih z regulatornimi ukrepi Banke Slovenije, s katerimi so se od 1. novembra dalje zaostrili pogoji za pridobitev potrošniškega in stanovanjskega kredita pri bankah, ki poslujejo v Sloveniji. S temi ukrepi ni seznanjena dobra desetina vprašanih (11,2 %), ta tema pa ne zanima 5,1 % anketiranih.
Vprašanje: Ali se strinjate z zaostritvijo pogojev za pridobitev kredita?
Tri četrtine anketirancev (72,5 %) se ne strinjajo z zaostritvijo pogojev za pridobitev kredita, z zaostritvijo se strinja petina vprašanih (20,7 %), tega ukrepa pa ne pozna 6,8 % anketiranih.
Vprašanje: Ali ste morda kot posameznik ali kot družina že računali, če ste po novih pravilih kreditno sposobni in kaj ste ugotovili?
Dobra polovica vprašanih (59,1 %) ni računala, ali so po novih pravilnih kreditno sposobni, slaba četrtina (23, %) je naredila izračun in ugotovila, da niso kreditno sposobni, desetina (10,8 %) je računala in ugotovila, da sicer so kreditno sposobni, a v omejenem obsegu, 7,1 % vprašanih pa je po izračunu ugotovila, da lahko dobi kredit enako kot pred ukrepi Banke Slovenije.
Vprašanje: Ali je zaostritev pogojev za pridobitev kredita že vplivala na vašo pomembno življenjsko odločitev glede vaše zadolžitve?
Pri dveh tretjinah vprašanih (69,9 %) zaostritev pogojev za pridobitev kredita ni vplivala na njihovo odločitev glede zadolžitve, le to je vplivalo na 16,7 % anketiranih, medtem ko se 13,3 % vprašanih nikoli ne zadolžuje.
Vprašanje: Kolikokrat ste najeli potrošniški kredit zaradi nepredvidenih in neugodnih življenjskih dogodkov?
Polovica anketiranih (49,8 %) ni nikoli najela potrošniškega kredita zaradi nepredvidenih in neugodnih življenjskih dogodkov. Enkrat je kredit najelo 15,5 % vprašanih, 14,9 % je to storilo vedno, ko so se znašli v taki situaciji, priložnostno oziroma ko so se znašli v res veliki stiski, pa 19,9 % vprašanih.
Vprašanje: Za katere namene ste v preteklosti že najeli potrošniški kredit?
Med vsemi tistimi, ki so najmanj enkrat že najeli potrošniški kredit, je dve tretjini (67,8 %) takšnih, ki so ga najeli za prenovo prostorov in opreme v hiši ali stanovanju, podoben delež anketirancev (67,2 %) ga je najelo za nakup avtomobila, sledi nakup gospodinjskega aparata (36,7 %), za počitnice (8,2 %) itd.
Vprašanje: Kam bi se v skrajnem primeru, če bi potrebovali premostitvena sredstva in jih ne bi mogli pridobiti pri bankah, ki poslujejo v Sloveniji, zatekli po kredit?
Polovica anketiranih (49,9 %) bi se v skrajnem primeru, če bi potrebovali premostitvena sredstva in jih ne bi mogli pridobiti pri bankah, ki poslujejo v Sloveniji, zatekla po kredit k sorodnikom. 14,2 % vprašanih bi se zateklo k prijateljem, četrtina (25,8 %) pa k bankam v tujini. K drugim ponudnikom na sivem trgu bi se zateklo 1,7 % vprašanih, h komurkoli, ki bi bil pripravljen posoditi denar, pa 8,4 % anketiranih.
Vprašanje: Ali se v takem primeru (v skrajnem primeru, če bi potrebovali premostitvena sredstva in jih ne bi mogli pridobiti pri bankah) posvetujete s potrošniško organizacijo, ki bdi nad pravicami potrošnikov?
Polovica anketiranih (52,2 %) se v tako skrajnih primerih nikoli ne posvetuje s potrošniško organizacijo, ki bdi nad pravicami potrošnikov, tretjina (30,9 %) pa tovrstnih organizacij ne pozna. Občasno se s potrošniško organizacijo posvetuje 12,6 % vprašanih, vedno pa 4,3 % anketiranih.
Vprašanje: Ali vam potrošniška organizacija nudi koristno uporabno pomoč?
Dobra polovica anketiranih (57,7 %) ne uporablja pomoči potrošniških organizacij, dobra desetina (12,3 %) pa meni, da jim potrošniška organizacija nikoli ne nudi koristne pomoči. Dobra petina (23,2 %) vprašanih je mnenja, da jim potrošniška organizacija občasno nudi koristno oziroma uporabno pomoč, da jim organizacija vedno nudi uporabno oz. koristno pomoč, pa meni 6,8 % vprašanih.